Nieuws

Grote, digitale standaardpakketten domineren het televisiezenderaanbod

Grote, digitale standaardpakketten zijn de norm voor het aanbieden van televisiezenders. Dat blijkt uit het onderzoek Diversiteit van Televisiepakketten dat het Commissariaat voor de Media heeft uitgevoerd.

In de afgelopen jaren is het aantal zenders in de digitale standaardpakketten alleen maar gestegen. In 2018 ligt het gemiddelde aantal op 46 zenders per digitaal standaardpakket. Deze standaardpakketten bevatten een hoge diversiteit aan zenders en genres. Daarmee garanderen ze nog altijd een divers aanbod voor de kijker. De gemiddelde diversiteitsscore van 0,84 is zelfs hoger dan deze ooit is geweest. In 2014 was deze score nog 0,82. Er is dus sprake van een lichte, lineaire stijging.
 
Ook worden zenders in de digitale standaardpakketten vaker in High Definition (HD) aangeboden. Daarnaast worden steeds meer losse betaalzenders, zoals Fox Sports of Ziggo Sport, in de digitale standaardpakketten opgenomen.

Analoge pakketten verdwijnen

Gelijk aan deze trend loopt de daling van het aantal analoge pakketten. De aanbieders boden in hun analoge pakketten de afgelopen jaren al steeds minders zenders aan. Inmiddels beginnen de analoge pakketten ook geheel te verdwijnen. Het aantal pluspakketten loopt ook al enkele jaren terug. Dit komt door het verdwijnen van extra betaalde sportpakketten en het weggevallen van HBO-zenders.

Over het onderzoek

Het onderzoek naar televisiepakketten is in 2018 voor het vijfde jaar op rij uitgevoerd. De resultaten van de onderzoeken in de afgelopen jaren kunnen daarom goed worden vergeleken met de resultaten van het onderzoek dit jaar. Hierdoor zijn ontwikkelingen in het aanbod van televisiepakketten op zowel lange als korte termijn waar te nemen.

Download

 
rapport Diversiteit van televisiepakketten 2018

Deel deze pagina

RSS E-mailalerts