Voor mediamakers

Nederland kent verschillende typen media-instellingen, die via internet, kabel of andere platformen worden aangeboden.

Dit zijn:

Publieke media-instellingen

Media-instellingen die (deels) worden gefinancierd door de overheid noemen we publieke media-instellingen, ook wel de publieke omroepen genoemd. Deze omroepen moeten door aanbieders van televisie worden doorgegeven. Dit noemen we een doorgifteplicht. Ook zijn de regels waaraan publieke omroepen zich moeten houden strenger. Dit komt omdat ze met belastinggeld worden gefinancierd. Er zijn drie soorten publieke omroepen: landelijk, regionaal, en lokaal.

Commerciële media-instellingen

De Mediawet kent naast publieke media-instellingen alleen commerciële media-instellingen, ofwel commerciële omroepen. ‘Commercieel’ betekent niet per se dat de media-instelling gericht moet zijn op het maken van winst of dat de mediadienst reclameboodschappen moet bevatten. Dit geldt ook voor commerciële mediadiensten op aanvraag.

Landelijke organisaties

Naast de publieke omroepen zijn er nog landelijke organisaties die bij wet zijn ingesteld.

NPO

Voor landelijke omroepen is dit de NPO (Nederlandse Publieke Omroep). De NPO is een bestuursorgaan voor het geheel van landelijke publieke omroepen in Nederland. Zij verzorgen geen media-aanbod.

RPO

Voor de regionale omroepen is er de RPO (Regionale Publieke Omroep).

NLPO

Voor de lokale omroepen is er de NLPO (Nederlandse Lokale Publieke Omroep).

NOS, NTR en STER

Daarnaast is er op nationaal niveau nog de NOS (Nederlandse Omroep Stichting), de NTR, en de STER (Stichting Etherreclame).