3 juli 2025
Aanbod in televisiepakketten is divers en stabiel
Alle aanbieders van televisiepakketten met minimaal 100.000 abonnees, zoals Odido of Ziggo, voldoen aan de doorgifteverplichting en hebben voldoende zenders in hun standaardpakketten. Dit blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek naar het aanbod van televisiepakketten.
Doorgifteverplichting
Ieder standaardtelevisiepakket van grote pakketaanbieders in Nederland moet minstens 30 zenders aanbieden. Daarnaast zijn bepaalde zenders verplicht, zoals de zenders van de NPO en de lokale publieke omroep van de gemeente waar de kijker woont. Alle pakketaanbieders voldoen hieraan. Gemiddeld komt het aantal zenders in een standaardpakket uit op 58, exclusief regionale en lokale zenders.
De doorgifteverplichting zorgt ervoor dat een groot publiek op een laagdrempelige manier en tegen lage kosten (journalistieke) programma’s van onder andere de publieke omroep kan zien en zo op de hoogte blijft van wat er speelt in de wereld. Een soortgelijke verplichting is er niet voor sociale media. Een gevolg hiervan is dat journalistiek aanbod hier niet goed vind- en zichtbaar is, terwijl Nederlanders wel steeds meer tijd besteden aan online aanbod en minder aan lineair aanbod.
De doorgifteverplichting voor lineaire televisie is al jaren stabiel en goed, en het nieuwsgebruik en de interesse en het vertrouwen in nieuws onder televisiekijkers is hoog (zie o.a. Digital News Report 2025). Daarom deden wij in het Digital News Report de aanbeveling om big tech te reguleren zodat journalistiek aanbod online net zo zichtbaar en vindbaar is als op de televisie.
Diversiteit aan zenders en genres
Ook de diversiteit binnen zenders en genres in de pakketten is hoog. Gemiddeld heeft een standaardpakket 14 genres. Voorbeelden van genres zijn amusement, sport, muziek of kinderen. De verhouding tussen het gemiddelde aantal zenders, 58, en het aantal genres, 14, berekenen we vervolgens met de diversiteitsindex Simpson’s D. De index loopt van 0 tot 1, waarbij 0 betekent dat er maar 1 genre is en 1 dat alles evenredig verdeeld is. In 2025 was de index 0,86: een evenredige verspreiding.
Jaarlijks doen wij dit onderzoek naar de televisiepakketten met het doel dat de standaardpakketten evenwichtig samengesteld blijven. Een divers aanbod aan televisiezenders draagt bij aan een pluriform medialandschap.
Datavisualisatie tv pakketten