Toezicht op Transparantie Politieke Reclame

Vanaf 10 oktober 2025 is de Europese Verordening 2024/900 betreffende transparantie en gerichte politieke reclame (Verordening Politieke Reclame) van toepassing. Vanaf dat moment gelden nieuwe Europese regels voor productie, publicatie en verspreiding van politieke reclame, zowel offline als online. In de kern gaat het erom dat kiezers duidelijk moeten kunnen zien wie achter een politieke reclame zit en wie deze financiert; waarom de kiezer een bepaalde politieke reclame te zien krijgt en hoe persoonlijke gegevens eventueel zijn gebruikt om deze kiezer te bereiken. Het gaat hierbij níet om de inhoud van de reclame zelf. Opdrachtgevers, aanbieders en uitgevers van politieke reclame moeten aan de voorschriften van de verordening voldoen. 

Toezicht Commissariaat  

Vooruitlopend op benodigde toekomstige wetgeving, is het Commissariaat aangewezen als beoogd toezichthouder op de naleving op de transparantieverplichtingen van deze Europese Verordening. Dit betekent dat het Commissariaat vanaf 10 oktober meldingen in ontvangst kan nemen en delen met andere toezichthouders in de EU. Het Commissariaat heeft hiervoor een meldpunt ingericht. Daarmee kunnen nu al mogelijke knelpunten worden geïnventariseerd. Daarnaast heeft het Commissariaat een register geopend voor in Nederland gevestigde wettelijk vertegenwoordigers van dienstverleners die hun politieke reclamediensten aanbieden binnen de EU, maar zelf buiten de EU gevestigd zijn. Tot het moment dat de Uitvoeringswet in werking treedt, zijn de toezichts- en sanctietaken die volgen uit de verordening nog niet belegd. 

Ga naar het meldpunt Transparantie Politieke Reclame

Labels en transparantieverklaringen  

Alle politieke reclameboodschappen moeten zijn voorzien van een label. In dit label moet worden opgenomen wie de opdrachtgever is, met welke verkiezing deze reclame te maken heeft, of er targetingtechnieken zijn gebruikt en een verwijzing naar een bijbehorende transparantieverklaring.  

In de transparantieverklaring moet aanvullende informatie zijn opgenomen, zoals wie er voor de reclame heeft betaald, hoeveel geld (of ander voordeel) de aanbieder heeft ontvangen in ruil voor die reclame en of dat geld (of ander voordeel) afkomstig is van binnen of buiten de EU. Als er gebruik is gemaakt van targetingtechnieken op basis van persoonsgegevens, moet hier ook meer informatie over worden opgenomen.

Andere toezichthouders 

Waar het Commissariaat toezicht gaat houden op de transparantie rondom de herkomst van politieke advertenties, kijkt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) naar de regels en eisen die gaan over gerichte online politieke reclame waarbij persoonsgegevens worden verwerkt en de transparantie daarvan. Daarnaast heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als digitaledienstencoördinator voor de Digital Services Act een coördinerende functie op nationaal niveau rondom de rol van online platforms. Het Commissariaat zal in het kader van het beoogde toezicht nauw samenwerken met zowel de AP als de ACM.

Veelgestelde vragen

De Verordening (EU) 2024/900 betreffende transparantie en gerichte politieke reclame (hierna: de verordening) is een Europese wet die regels stelt voor, kort gezegd, de productie, publicatie en verspreiding van politieke reclame in de hele Europese Unie. De verordening is bedoeld om politieke advertenties — vooral online — transparanter en beter controleerbaar te maken.  

De verplichtingen uit de verordening gelden per 10 oktober 2025 in alle landen van de Europese Unie, dus ook in Nederland. Dat betekent dat vanaf dat moment moet worden voldaan aan de Europese regels over politieke reclame.

Het doel van de verordening is om het gebruik van politieke reclame in Europa eerlijker, transparanter en beter controleerbaar te maken. De Europese Unie wil met deze regels voorkomen dat mensen op een onzichtbare of misleidende manier worden beïnvloed in hun politieke keuzes, bijvoorbeeld via gerichte advertenties op sociale media. Politieke reclame moet daarom voortaan duidelijk herkenbaar zijn als zodanig, met zichtbare informatie over wie de afzender is, wie ervoor heeft betaald en waarom een bepaalde advertentie aan iemand wordt getoond.

Daarnaast wil de verordening het moeilijker maken voor buitenlandse partijen om verkiezingen in EU-landen te beïnvloeden. Daarom mag er bijvoorbeeld in drie maanden voorafgaand aan verkiezingen geen politieke reclame worden gemaakt en verspreid in opdracht van een partij die van buiten de EU afkomstig is. Ook worden er strenge eisen gesteld aan het gebruik van persoonsgegevens en de inzet van online targetingtechnieken.

De verordening zorgt ervoor dat deze regels op gelijke wijze gelden in alle EU-lidstaten.

Vooruitlopend op benodigde toekomstige wetgeving (een uitvoeringswet), heeft de minister van Binnenlandse Zaken op 26 september 2025 het Commissariaat aangewezen als bevoegde autoriteit, en ook de AP en de ACM enkele noodzakelijke taken toebedeeld. Zo kunnen de betrokken toezichthouders zich voorbereiden, uitleg geven over de regels en voorlichting bieden aan partijen die politieke reclame maken of verspreiden. Het Commissariaat werkt in het kader van het toezicht nauw samen met zowel de AP als de ACM.

Toezicht op verordening: 

Het Commissariaat voor de Media controleert of politieke reclames voldoen aan de verplichte transparantievereisten. Denk hierbij aan het duidelijk herkenbaar maken dat het om politieke reclame gaat, het vermelden van de opdrachtgever, wie ervoor heeft betaald en informatie over of gebruik is gemaakt van targetingtechnieken op basis van persoonsgegevens.

Naast het Commissariaat spelen ook andere toezichthouders een rol:  

  • De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt toezicht op het gebruik van persoonsgegevens bij politieke reclame, met name bij gerichte onlineadvertenties. Dit betreft in het bijzonder de naleving van de regels in artikelen 18, 19 en 20 van de verordening. Die gaan onder andere over de inzet van targetingtechnieken en het gebruik van persoonsgegevens bij politieke onlinereclame en de transparantievereisten daaromtrent. 
  • De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervult een coördinerende rol. Deze rol heeft de ACM als nationale digitaledienstencoördinator op grond van verordening 2022/2065, de Digital Services Act (DSA). In het kader van de verordening betekent dit dat de ACM op nationaal niveau verantwoordelijk is voor de afstemming en coördinatie van het toezicht op aanbieders van tussenhandelsdiensten, zoals onlineplatforms.

Tot het moment dat de uitvoeringswet in werking treedt, zijn de toezichts- en sanctietaken die volgen uit de verordening nog niet belegd. Met uitzondering van artikelen 18 en 19 waarvoor de AP rechtstreeks vanuit de verordening wordt belast en daarmee vanaf 10 oktober al volledig bevoegd is voor het toezicht op de naleving.

De verordening geldt vanaf 10 oktober 2025 in alle EU-landen, dus ook in Nederland. Dat betekent dat vanaf dat moment moet worden voldaan aan de Europese regels over politieke reclame.

Vanaf 10 oktober tot de uitvoeringswet kan het Commissariaat meldingen over politieke reclames die niet voldoen aan de voorschriften van de verordening over transparantie en gerichte politieke reclame in ontvangst nemen (zie: meldpunt transparantie politieke reclame). Deze meldingen kan het Commissariaat zo nodig delen met andere toezichthouders, zowel binnen Nederland als in de EU. Zo houdt het Commissariaat vinger aan de pols en kan het, vooruitlopend op het toezicht, alvast mogelijke knelpunten en overtredingen inventariseren. 

Daarnaast heeft het Commissariaat een register geopend. Hier moeten in Nederland gevestigde wettelijk vertegenwoordigers van dienstverleners die hun politieke reclamediensten aanbieden binnen de EU, maar zelf buiten de EU gevestigd zijn, zich registreren. Het register is hier te vinden.

Wat er precies wordt bedoeld met ‘politieke reclame’ is een complex, maar belangrijk vraagstuk. De verordening heeft zelf een brede definitie opgenomen van dit begrip. Op basis van de wettelijke definitie, geldt in het algemeen gesteld: 

  • Het gaat om de productie, plaatsing, promotie, publicatie, aanlevering of verspreiding van een politieke reclameboodschap. 
  • Politieke reclame kan afkomstig zijn van een ‘politieke actor’, bijvoorbeeld een politieke partij. Maar politieke reclame kan ook afkomstig zijn van andere personen of organisaties, bijvoorbeeld non-gouvernementele organisaties. In dit laatste geval is het van belang dat de reclameboodschap erop is gericht om het resultaat van onder andere een verkiezing of stemgedrag te beïnvloeden. In deze gevallen wordt vaak gesproken van zogenaamde ‘societal issues-advertenties’.  
  • Politieke reclame is vormvrij; het kan zowel een offline als online vorm aannemen, en bijvoorbeeld zowel op schrift (gedrukt), in beeld en als audio voorkomen.  

De definitie uit de verordening benoemt ook een aantal mogelijkheden waarin er juist geen sprake is van politieke reclame: 

  • Een boodschap van een politieke actor die “zuiver particulier” of “zuiver commercieel” is, is geen politieke reclame.  
  • Berichten van officiële overheidsbronnen die alleen gaan over de organisatie van verkiezingen, bijvoorbeeld wat de voorwaarden zijn om te mogen stemmen, zijn geen politieke reclame. 
  • De presentatie van kandidaten (op wie er gestemd kan worden) in bepaalde openbare ruimte of in de media. Hierbij is het belangrijk dat deze presentatie op een eerlijke, gelijke en kosteloze manier gebeurt. Daarnaast moet deze presentatie uit een wettelijke bepaling volgen. In Nederland gaat dit bijvoorbeeld om de zendtijd voor politieke partijen, geregeld in titel 6.1 van de Mediawet.   

De regels gelden ongeacht of de opdrachtgever, aanbieder of uitgever binnen of buiten de EU gevestigd is, zolang de politieke reclame gericht is op inwoners van de EU. Specifiek voor Nederland betekent dit dat het Commissariaat toezicht kan houden wanneer politieke reclame wordt verspreid binnen Nederland.  

Verder maakt de verordening grofweg onderscheid tussen drie typen ‘actoren’ voor wie de verordening geldt: 

  • Opdrachtgevers van politieke reclame 

Een opdrachtgever is de (rechts)persoon ‘op wiens verzoek’ of ‘namens wie’ politieke reclame wordt geproduceerd, verspreid, etc. Meestal is de opdrachtgever ook de (rechts)persoon die betaalt in ruil voor de politieke reclamedienst. 

Mogelijke voorbeelden van ‘opdrachtgevers’ van politieke reclame zijn politieke partijen, politici en kandidaten voor verkiezingen. Maar ook bedrijven, non-gouvernementele organisaties en denktanks kunnen opdrachtgever zijn onder de verordening. 

  • Aanbieders van politieke reclamediensten 

Een aanbieder is een (rechts)persoon die zicht bezighoudt met het aanbieden van politieke reclamediensten. Mogelijke voorbeelden van ‘aanbieders’ van politieke reclamediensten zijn marketing- en designbureaus en pr-bedrijven.  

  • Uitgevers van politieke reclame.  

Een uitgever valt juridisch gezien ook onder de definitie van ‘aanbieder’. Waar een aanbieder in een groot deel van het proces van totstandkoming van politieke reclame betrokken kan zijn, is een uitgever een speciaal type aanbieder dat alleen betrokken is bij het einde van die productieketen: een uitgever is degene die de politieke reclame ‘publiceert, aanlevert of verspreidt’.  

Mogelijke voorbeelden van uitgevers zijn kranten, tv- en radiokanalen, uitgevers van posters en billboards, maar ook online platformen, streamingdiensten en content creators (video-uploaders).

In het kort moeten de verschillende partijen in de keten (opdrachtgevers, aanbieders en uitgevers) er samen voor zorgen dat politieke reclame op een transparante wijze tot stand komt en wordt verspreid.

Hieronder worden twee belangrijke transparantieverplichtingen kort toegelicht. (Zie voor alle verplichtingen de verordening). 

Label 

Alle politieke reclameboodschappen moeten zijn voorzien van een label. In dit label moet op worden opgenomen wie de opdrachtgever is, met welke verkiezing deze reclame te maken heeft, of er targetingtechnieken zijn gebruikt en een verwijzing naar een transparantieverklaring. Deze verplichting geldt voor uitgevers van politieke reclame.

Transparantieverklaring 

In de transparantieverklaring moet uitgebreide informatie over de politieke reclameboodschap zijn opgenomen. Voorbeelden zijn informatie over wie er voor de reclame heeft betaald, hoe veel geld (of ander voordeel) de aanbieder heeft ontvangen in ruil voor die reclame en of dat geld (of ander voordeel) afkomstig is van binnen of buiten de EU. Als er gebruik is gemaakt van targetingtechnieken op basis van persoonsgegevens, moet hier ook meer informatie over worden opgenomen in de transparantieverklaring. Uitgevers zijn verplicht om een transparantieverklaring beschikbaar te stellen.

Stuit je op een politieke reclame waarbij het label en/of de transparantieverklaring ontbreekt of gebrekkige informatie bevat? Uitgevers van politieke reclame zijn onder de verordening verplicht om een mogelijkheid aan te bieden om melding te maken van politieke reclame die mogelijk niet in overeenstemming is de met de verordening. Uitgevers, zoals de grote online platformen, zijn dan verplicht om zulke meldingen te onderzoeken, behandelen en de melder te berichten over het gevolg dat zij hebben gegeven aan zo’n melding. In de laatste maand voorafgaand aan een verkiezing of referendum moeten uitgevers alle meldingen die zij ontvangen binnen 48 uur verwerken.

Ook kunnen burgers bij het Commissariaat een melding bij ons online meldpunt indienen wanneer zij denken dat de verordening wordt overtreden, of als zij daar een zorg over hebben. Het meldpunt Transparantie Politieke Reclame is hier te vinden.

Het maakt niet uit of een uitgever, bijvoorbeeld Meta of X, in Nederland gevestigd is. Zolang een platform politieke reclame uitgeeft in Nederland en/of die politieke reclame op Nederlandse burgers is gericht, gelden de regels van de verordening. Wanneer de hoofdvestiging van een platform niet in Nederland is gevestigd, kan het Commissariaat meldingen doorgeleiden naar de desbetreffende autoriteit in een andere lidstaat. (Zie ook antwoord op vraag 8) 

De informatie op deze pagina is uitsluitend informatief bedoeld. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.