6 november 2025
Aankondiging onderzoek naar herkenbaarheid reclame gericht op kinderen
Het Commissariaat voor de Media doet vanaf half november in aanloop naar de feestdagen onderzoek naar video-uploaders, die commerciële boodschappen richten op kinderen. Tijdens deze periode beoordeelt het Commissariaat of reclame voldoende herkenbaar wordt gemaakt voor jonge kijkers. Met dit onderzoek wil het Commissariaat bijdragen aan een veilige online omgeving voor jongeren, één van de focusthema’s uit de meerjarenstrategie van het Commissariaat.
Commissariaat-voorzitter Amma Asante: ‘Op grond van de Mediawet zijn video-uploaders verplicht om reclames duidelijk herkenbaar te maken. Kinderen zijn minder goed in staat om reclame te herkennen. Het Commissariaat ziet ten aanzien van deze groep daarom extra risico’s en kiest ervoor om het toezicht hierop te richten in november en december. Deze monitoringsperiode valt samen met de periode rond Sinterklaas en Kerst, waarin veel reclame gericht op kinderen verschijnt. Aan het einde van de monitoringsperiode zal het Commissariaat rapporteren over zijn bevindingen.’
Wat verwachten we van uploaders?
Als je reclame maakt in je video’s, maak die dan herkenbaar. Dit doe je door een reclamevermelding op te nemen in je video én aan het begin van de beschrijving van de video. Gebruik hierbij woorden die duidelijk zijn voor je doelgroep, zoals ‘Advertentie’ of ‘Reclame’. Minderjarigen moeten deze vermeldingen kunnen begrijpen.
Het Commissariaat richt zijn onderzoek dit keer specifiek op reclames gericht op kinderen. Regels over herkenbaarheid van reclame gelden echter ook voor reclames die niet specifiek op kinderen zijn gericht, en ook buiten deze periode van monitoring.
Let extra op!
- Reclame voor eigen producten moet ook herkenbaar worden gemaakt.
- Productplaatsing in video’s gericht op minderjarigen is verboden. Dit betekent dat producten of diensten van adverteerders niet in de verhaallijn van je video mogen worden verwerkt.
Maak jij reclame niet duidelijk herkenbaar voor je volgers of pas je productplaatsing toe in een video gericht op minderjarigen, dan kan het Commissariaat handhaven.
Wil je meer informatie over de regels? Bekijk dan onze website.
Twijfel je of je een uploader onder actief toezicht bent en met dit onderzoek wordt meegenomen? Check dan even de beslisboom. Kom jij tot het lichtblauwe vakje, dan zit jij waarschijnlijk in de groep die wordt gemonitord.
Meldpunt voor kinderen
Het Commissariaat heeft deze week een meldpunt speciaal voor kinderen gelanceerd: ‘De Klachtenknop’. Via dit meldpunt op onze website kunnen kinderen anoniem een melding doen over uploaders. Dit helpt het Commissariaat in zijn toezicht.