Overslaan en naar de inhoud gaan
Achtergrond afbeelding LED scherm

Woensdag 15 juni 2022 brengt het Commissariaat voor de Media in samenwerking met het Reuters Institute for the Study of Journalism voor het vijfde jaar op rij het Digital News Report Nederland uit. Dit rapport laat het nieuwsgebruik in Nederland zien.

Net als voorgaande jaren houden wij voor de lancering van dit rapport een webinar. Dit webinar is via onderstaande link te volgen op woensdag 15 juni 2022 van 10:30 tot 12:00 uur.

Dit webinar wordt gepresenteerd door mediaspecialist Elger van der Wel. Tijdens het webinar belichten we verschillende onderwerpen, die in het verlengde van de resultaten uit het rapport liggen. Dit zijn onder andere de begrijpelijkheid van nieuws, klimaatjournalistiek, en de bereidheid om te betalen voor nieuws.

Het programma

  • Welkom
    Door Elger van der Wel, presentator
  • Het belang van het Digital News Report
    Interview met Renate Eringa-Wensing, voorzitter van het Commissariaat voor de Media
  • Presentatie over belangrijkste bevindingen Digital News Report 2022
    Door Edmund Lauf en Jorien Scholtens, onderzoekers bij het Commissariaat voor de Media
  • NOS Nieuws van de Week, het journaal in makkelijke taal
    Interview met José de Vries, innovatie manager bij NOS Lab
  • Hoe gaan redacties om met het thema Klimaat
    Interview met Jeroen Kraan, klimaatverslaggever bij NU.nl
  • Wat ervaren nieuwsgebruikers als waardevolle informatie
    Interview met Irene Costera Meijer, hoogleraar Journalistiekwetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam
  • De bereidheid van mensen om te betalen voor nieuws
    Interview met Philippe Remarque van DPG Media
  • Afsluiting 
    Door Elger van der Wel

Vooraf aanmelden is niet nodig.

Over het Digital News Report

Sinds 2018 publiceert het Commissariaat voor de Media, samen met het Reuter Institute for the Study of Journalism, jaarlijks een Nederlandse versie van het Digital News Report. Dit rapport laat ontwikkelingen zien in het (consumenten)gebruik van nieuws. Dit onderzoek wordt wereldwijd gedaan in maar liefst 46 landen.

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen.