10 juni 2022
Webinar lancering Digital News Report Nederland 2022 op woensdag 15 juni
Woensdag 15 juni 2022 brengt het Commissariaat voor de Media in samenwerking met het Reuters Institute for the Study of Journalism voor het vijfde jaar op rij het Digital News Report Nederland uit. Dit rapport laat het nieuwsgebruik in Nederland zien.
Net als voorgaande jaren houden wij voor de lancering van dit rapport een webinar.
Dit webinar is via onderstaande link te bekijken.
Dit webinar wordt gepresenteerd door mediaspecialist Elger van der Wel. Tijdens het webinar belichten we verschillende onderwerpen, die in het verlengde van de resultaten uit het rapport liggen. Dit zijn onder andere de begrijpelijkheid van nieuws, klimaatjournalistiek, en de bereidheid om te betalen voor nieuws.
Het programma
- Welkom Door Elger van der Wel, presentator
- Het belang van het Digital News Report Interview met Renate Eringa-Wensing, voorzitter van het Commissariaat voor de Media
- Presentatie over belangrijkste bevindingen Digital News Report 2022 Door Edmund Lauf en Jorien Scholtens, onderzoekers bij het Commissariaat voor de Media
- NOS Nieuws van de Week, het journaal in makkelijke taal Interview met José de Vries, innovatie manager bij NOS Lab
- Hoe gaan redacties om met het thema Klimaat Interview met Jeroen Kraan, klimaatverslaggever bij NU.nl
- Wat ervaren nieuwsgebruikers als waardevolle informatie Interview met Irene Costera Meijer, hoogleraar Journalistiekwetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam
- De bereidheid van mensen om te betalen voor nieuws Interview met Philippe Remarque van DPG Media
- Afsluiting Door Elger van der Wel
Vooraf aanmelden is niet nodig.
Over het Digital News Report
Sinds 2018 publiceert het Commissariaat voor de Media, samen met het Reuter Institute for the Study of Journalism, jaarlijks een Nederlandse versie van het Digital News Report. Dit rapport laat ontwikkelingen zien in het (consumenten)gebruik van nieuws. Dit onderzoek wordt wereldwijd gedaan in maar liefst 46 landen.