8 augustus 2025

Europese Mediavrijheidswet van kracht: Nieuwe verplichtingen en taken voor media-aanbieders en toezichthouders

Vandaag, op 8 augustus 2025, treedt het grootste deel van de bepalingen uit de Europese verordening mediavrijheid (European Media Freedom Act, EMFA) in werking. Deze baanbrekende Europese verordening versterkt de vrijheid, onafhankelijkheid en pluriformiteit van de media in de EU. De EMFA biedt een stevig juridisch kader om democratische waarden te beschermen tegen toenemende druk, desinformatie en buitenlandse inmenging.

Nieuwe taken voor de Media Board (de raad): opinies en coördinatie

Met de EMFA wordt de Europese Raad voor mediadiensten (de ‘raad’) officieel belast met nieuwe bevoegdheden. Deze onafhankelijke Europese raad bestaat uit nationale mediatoezichthouders en heeft als doel om de samenwerking tussen nationale toezichthouders te stimuleren, betrekt media-stakeholders actief bij haar werk en adviseert de Europese Commissie over Europees mediabeleid en wetgeving.

De EMFA introduceert nieuwe verplichtingen voor media-aanbieders, overheidsinstanties, onlineplatforms en aanbieders van publiekmeetsystemen. Dat houdt onder andere het volgende in:

  • Media-aanbieders moeten transparant zijn over eigendom en financiering.
  • Nieuwsaanbieders moeten redactionele onafhankelijkheid waarborgen.
  • Overheden moeten transparant zijn over uitgaven aan overheidsreclame.
  • Zeer grote onlineplatforms (VLOPs) krijgen verplichtingen rond moderatie en dialoog met mediadiensten.
  • Publiekmeetsystemen moeten voldoen aan kwaliteitsbeginselen en transparantie-eisen.

Daarnaast krijgt de raad (de Europese raad van mediatoezichthouders) nieuwe taken. Daar valt onder meer het adviseren over nationale maatregelen, mediamarktconcentraties, platformgeschillen en media-inmenging vanuit derde landen onder. Ook organiseert de raad een dialoog tussen aanbieders van mediadiensten en zeer grote online platforms.

Nieuwe taken voor het Commissariaat

Op nationaal niveau krijgt het Commissariaat voor de Media nieuwe taken bij de uitvoering van de EMFA, waaronder:

  • Het opzetten van een databank voor eigendoms- en financieringsinformatie.
  • Het ondersteunen bij geschillen tussen mediadiensten en VLOPs.
  • Het beoordelen van mediamarktconcentraties met het oog op het waarborgen van mediapluriformiteit en redactionele onafhankelijkheid.
  • Het stimuleren van gedragscodes voor publiekmeetsystemen en het stimuleren om bestaande, breed gedragen gedragscodes na te leven.
  • Het toezicht houden op uitgaven voor overheidsreclame

Het Commissariaat bereidt zich actief voor op de uitvoering van deze taken in afwachting van eventuele nationale uitvoeringswetgeving, en roept alle betrokken partijen op om zich vanaf 8 augustus 2025 aan de nieuwe verplichtingen te houden.

Meer informatie over de EMFA en de nieuwe verplichtingen is te vinden op deze pagina op onze website.