28 mei 2025

Meer influencers onder toezicht van het Commissariaat voor de Media

Met ingang van 16 juni a.s. valt een grotere groep video-uploaders – ook wel influencers, vloggers of content creators genoemd – onder actief toezicht van het Commissariaat voor de Media. Tot nu toe ging dat om uploaders met 500.000 volgers of meer. Dit drempelcriterium wordt nu losgelaten, omdat het altijd een startpunt was en het Commissariaat ook risico’s ziet in de groep met minder dan 500.000 volgers. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende populariteit van zogeheten micro-influencers. De uitbreiding van het toezicht op de uploaders sluit aan bij één van de focusthema’s van het Commissariaat: een veilige online omgeving voor jongeren.

Commissariaat-voorzitter Amma Asante: ‘Sinds 2022 houdt het Commissariaat toezicht op video-uploaders. Het Commissariaat verwacht van influencers o.a. dat reclame in hun video’s herkenbaar is voor kijkers. De afgelopen jaren gingen we in ons toezicht op uploaders van eerst voorlichting, via informele handhaving zoals gesprekken, naar strengere handhaving zoals boetes. Wij houden risicogestuurd toezicht, zodat wij als toezichthouder wendbaar en flexibel zijn en daar kunnen ingrijpen waar we de grootste risico’s zien. Bijvoorbeeld als het gaat om de bescherming van minderjarigen.’

De uitbreiding van het toezicht geldt voor uploaders die:

  • een account hebben op YouTube, Instagram en/of TikTok;
  • en de afgelopen 12 maanden ten minste 24 video’s plaatsten;
  • en geld verdienen, of een ander voordeel behalen, met hun video’s;
  • en ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

Van deze groep uploaders verwacht het Commissariaat: wees transparant over reclame, houd rekening met minderjarigen, en maak kenbaar wie je bent. De regels en uitzonderingen voor video-uploaders, bijvoorbeeld over de meldplicht, staan op de website van het Commissariaat. Daar is ook een Q&A te vinden.

De aangepaste Beleidsregel is gepubliceerd in de Staatscourant. In april is deze Beleidsregel publiekelijk geconsulteerd.

Influencers worden geïnformeerd via een campagne op sociale media. Ook heeft het Commissariaat een kennissessie georganiseerd voor managementbureaus van influencers. Zij vormen een belangrijke schakel tussen adverteerders en uploaders.

Focusthema

De uitbreiding van het toezicht op video-uploaders past binnen één van de focusthema’s in de meerjarenstrategie van het Commissariaat: een veilige online omgeving voor jongeren. Door technologische ontwikkelingen en het achterlopen van wet- en regelgeving is er niet altijd voldoende bescherming tegen media-aanbod dat schadelijk is voor jongeren. Sociale media vormen voor veel jongeren de voornaamste toegangspoort tot essentiële informatie, educatie en vermaak. Het Commissariaat zet zich de komende jaren in om jongeren te beschermen tegen schadelijke content en commerciële beïnvloeding die niet volgens de regels verloopt. In dit kader neemt Commissariaat-voorzitter Amma Asante vandaag (28 mei) ook deel aan een rondetafelgesprek van de Vaste Kamercommissie voor Digitale Zaken, over jongeren en sociale media.

Samenwerking met andere toezichthouders

Het Commissariaat werkt in het kader van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) ook samen met de Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Financiële Markten, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur om ervoor te zorgen dat ieders toezichtactiviteiten op digitaal gebied en op Europese wet- en regelgeving goed op elkaar aansluiten.

Ook internationaal

De regels voor uploaders vloeien voort uit Europese regelgeving. Collega-toezichthouders in andere lidstaten hebben te maken met gelijksoortige uitdagingen. Daarom is het Commissariaat ook op internationaal vlak actief. We werken samen met andere Europese mediatoezichthouders in o.a. de European Media Board. Commissariaat-voorzitter Amma Asante is daarvan dit jaar de vicevoorzitter. De Media Board onderhoudt bijvoorbeeld contact met de Europese Commissie over regelgeving voor Big Tech en grote platforms. Een ander voorbeeld van ons internationale werk: het Commissariaat houdt voor de gehele Europese Unie toezicht op de in Nederland gevestigde videoplatformdienst Snap. Andersom geven wij meldingen en signalen over bijvoorbeeld YouTube, Instagram en TikTok door aan de Ierse toezichthouder, omdat deze platforms in Ierland zijn gevestigd.

Wil je meer weten over de beleidsregel? Op deze pagina beantwoorden wij eventuele vragen.