Directie en practices
Het Commissariaat voor de Media werkt vanuit de practices Markttoegang, Toezicht, Handhaving en Bezwaar, Onderzoek en Beleidsadvies, en Contact en Voorlichting (in oprichting). Daarnaast heeft het Commissariaat een directie Bestuurs- en Organisatiezaken.
Directie Bestuurs- en Organisatiezaken
De directie Bestuurs- en Organisatiezaken bestaat uit verschillende onderdelen die ieder onmisbaar zijn voor een goed functionerende organisatie.
Deze onderdelen zijn Bedrijfsvoering, Communicatie, Finance, HR, en ICT.

De directeur Bestuurs- en Organisatiezaken is belast met de uitvoering van de aansturing van de gehele organisatie, waaronder de aanpak, werkwijze en de inzet van mensen en middelen om het resultaat binnen de afgesproken kaders te behalen.
De directeur Bestuurs- en Organisatiezaken is Mieke de Vos.
Practices
De practices dragen zorg voor de goede uitvoering van hun taken en opdrachten, waaronder het voorbereiden van besluiten voor en het adviseren van het college van commissarissen.
Markttoegang
De practice Markttoegang zorgt voor toegang tot het mediabestel.
De practice lead Markttoegang is Jasmin van Eenenaam.

Toezicht
De practice Toezicht houdt toezicht op het mediabestel en de Wet op de vaste boekenprijs.
De practice lead Toezicht is Doran Houthoff.

Handhaving en Bezwaar
De practice Handhaving en Bezwaar treedt handhavend op bij vermoedelijke overtredingen en behandelt bezwaarschriften.
De practice lead Handhaving en Bezwaar is Elles Witvoet.

Onderzoek en Beleidsadvies
De practice Onderzoek en Beleidsadvies voert onderzoeken uit naar en brengt beleidsadviezen uit over verschillende terreinen van de mediasector.
De practice lead Onderzoek en Beleidsadvies is Gerda van Hekesen.

Contact en Voorlichting (in oprichting)
De practice Contact en Voorlichting (in oprichting) houdt contact met en geeft voorlichting aan organisaties in de mediasector, de boekensector en het publiek.
De taken van deze practice vallen op dit moment onder de directie Bestuurs- en Organisatiezaken