Afdeling Markttoegang

Jasmin van Eenenaam

“We dragen de pet van toezichthouder, maar het pak van kennispartner”

Op verjaardagen vertel ik graag wat het Commissariaat voor de Media níet is: de politie van de media. Natuurlijk, we dragen de pet van een toezichthouder. Maar verder vooral het pak van een kennispartner. We zorgen er samen met onze stakeholders voor dat het omroepbestel divers, onafhankelijk, toegankelijk en veilig blijft. Ik zie ons meer als boswachter van het medialandschap.

Mijn afdeling is het voorportaal voor omroepen die de wereld wat willen laten zien of horen. Of het nu lokale, regionale of landelijke omroepen zijn of hun social media-kanalen. Bestaand en nieuw. Publiek en commercieel. Met mijn team van acht professionals geef ik de entreebewijzen af voor het mediabestel. Ik heb contact met veel verschillende partijen. Van Omroep Max, VPRO, Netflix en NLPO tot Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, gemeenten en onze eigen specialisten.

Onze organisatie is met zo’n zestig medewerkers klein genoeg om iedereen bij naam te kennen. Dat werkt heel prettig. Met mijn juridische achtergrond en ervaring in omroepland komt in deze functie alles samen: de dynamiek van het steeds veranderende medialandschap, het redeneren en argumenteren binnen de mediawetgeving en invloed op wat maatschappelijk steeds belangrijker wordt: een mediabestel dat in de volle breedte betrouwbare informatie biedt.