17 juni 2025

Digital News Report Nederland 2025: daling van nieuwsgebruik zet journalistiek onder druk

Commissariaat roept op om de interesse in en het gebruik van nieuws te stimuleren

Het Digital News Report 2025, dat het Commissariaat voor de Media vandaag presenteert, laat zien dat de interesse in, het gebruik van en het vertrouwen in nieuws daalt. Daardoor ontstaat het risico dat burgers steeds minder goed geïnformeerd zijn. Het vertrouwen in het nieuws is nu op het laagste punt sinds de eerste meting in 2018. Ook gebruiken Nederlanders steeds minder nieuws. Met name het kijken naar televisienieuws is afgenomen. In 2018 keek 73 procent van de Nederlanders televisienieuws, in 2025 is dit nog maar 58 procent. Ook online en op sociale media wordt steeds minder nieuws gebruikt.

Met name onder jongeren tussen 18 tot 34 jaar neemt interesse in en gebruik van nieuws af. In 2025 geeft nog maar één op de drie jongeren aan erg of buitengewoon in nieuws geïnteresseerd te zijn. Het rapport toont aan dat als we online nieuws gebruiken, de rol van big tech en AI toeneemt. Voor 60 procent van de jongeren zijn big tech-platforms de belangrijkste toegang tot online nieuws. De verschuiving in mediagebruik naar internationale platforms vergroot de potentiële opiniemacht die big tech heeft als poortwachter van het nieuws. De platforms bepalen met hun algoritmes wat en hoeveel gebruikers zien en horen. Nieuwsmedia kunnen daardoor burgers minder goed bereiken met journalistiek nieuws. Wat AI betreft: één op de twintig Nederlanders gebruikt AI-chatbots als ChatGPT voor nieuws. In de groep 18 tot 34 jaar gebruikt 11 procent een AI-chatbot voor nieuws.

Het jaarlijkse Digital News Report geeft de laatste stand van zaken weer op het gebied van het nieuwsgebruik en het vertrouwen in nieuwsmedia in Nederland. Het Commissariaat werkt sinds 2018 samen met The Reuters Institute for the Study of Journalism en brengt jaarlijks de Nederlandse versie van het Digital News Report uit.

Op dinsdag 17 juni lanceerde het Commissariaat het rapport met een webinar waarin de belangrijkste onderzoeksresultaten werden gepresenteerd. Ook ging mediaspecialist Elger van der Wel in gesprek met deskundigen uit het vak over actuele, in het rapport gesignaleerde ontwikkelingen en vraagstukken. Het gehele webinar is hier terug te kijken.

Drie aanbevelingen
Het dalen van de interesse in nieuws, het nieuwsgebruik en het vertrouwen in nieuws zijn zorgelijke trends. Het Commissariaat roept daarom op om de interesse in en het gebruik van nieuws te stimuleren, zodat Nederlanders vertrouwen in nieuws blijven houden. In het Digital News Report doen de onderzoekers de volgende drie aanbevelingen:

Reguleer big tech
Door de poortwachtersfunctie van big tech op het nieuws kan journalistiek nieuws burgers steeds minder goed bereiken. Daarom bevelen we (inter)nationale beleidsmakers aan big tech te reguleren, zodat nieuws prominenter aanwezig wordt in het aanbod en nieuwe verdienmodellen voor de professionele journalistiek kunnen ontstaan. Ook raden we aan om na te denken over andere manieren om big tech bij te laten dragen aan interesse in en gebruik van nieuws, zoals investeringsverplichtingen of quota.

Kijk vooruit en zorg dat nieuwsmedia relevant zijn en blijven voor iedereen
Alleen big tech reguleren is niet voldoende. Ook de nieuwsmedia zelf moeten nieuws ontwikkelen dat voor verschillende generaties relevant is. En voor contact zorgen met de generaties op plekken waar deze zijn. Een langetermijnvisie is daarin essentieel. Nieuwsmedia moeten de ruimte krijgen om hiermee zowel gezamenlijk als apart aan de slag te kunnen gaan. Belangrijk hierbij is dat meerdere aanbieders naast elkaar kunnen en moeten bestaan. Niemand is gebaat bij maar één nieuwsbron.

Wakker interesse in nieuws aan en neem verantwoordelijkheid voor actief nieuwsgebruik
Niet alleen beleids- en mediamakers zijn aan zet, ook de burger zelf kan journalistiek nieuws actief opzoeken. Onderwijs in media- en nieuwswijsheid op school en gesprekken over nieuws met de nieuwsgebruikers van de toekomst zijn essentieel.

Het gehele Digital News Report Nederland 2025 is te vinden onderaan dit bericht. Daar is ook een infographic te vinden, met de belangrijkste bevindingen samengevat in een onepager.

Focusthema: robuuste nieuwsvoorziening
Het Commissariaat vindt het belangrijk dat iedereen in Nederland zich een mening kan vormen op basis van een robuuste nieuwsvoorziening. Hiermee bedoelen we een divers nieuwsaanbod dat voldoet aan journalistieke normen, zichtbaar en vindbaar is en door een grote groep gebruikt wordt. De aankomende jaren focust het Commissariaat zich daarom op het thema robuuste nieuwsvoorziening.

 

Digital News Report 2025 Onepager Digital News Report